Об’єднати театри України: як херсонці розвивають мистецтво у Кропивницькому - Гречка
«Декорації мають бути змістовними, але водночас мобільними, щоб ми могли їх в той же Париж повезти», – так директор Кіровоградського академічного обласного музично-драматичного театру імені Марка Кропивницького В’ячеслав Вандрашек і художниця Херсонського театру імені Миколи Куліша Ольга Мудра продумують виставу «Заборонений».
І В’ячеслав Вандрашек, який став директором театру корифеїв нещодавно – у грудні 2022, і Ольга Мудра були змушені покинути рідний Херсон через окупацію росією. Про співпрацю театрів різних міст, погрози окупантів та плани на міжнародні гастролі вони розповіли «Гречці».
Якби тоді почули Стуса…
На сцені театру імені Марка Кропивницького у червні покажуть виставу про Василя Стуса за книгою «Заборонений» Сергія Дзюби та Артемія Кірсанова. Над виставою працюють одразу два театри – херсонський і кропивницький. Наприклад, гратимуть у п’єсі кропивницькі актори Олеся Бушмакіна і Олександр Ярошенко, та троє акторів з Херсону: Костянтин Рогань, Ангеліна Павлюк, Олена Галл-Савальська. Щоправда, зібрати команду херсонського театру дещо важче, адже багато працівників роз’їхалися в різні міста, рятуючись від війни.
«Звісно херсонцям важче, адже для спільної роботи їм доводиться з’їжджатися у Кропивницький з різних міст. Ми не можемо ось так виїхати, адже паралельно працюємо і над іншим нашим репертуаром. Але це справді талановиті люди, і такий обмін досвідом допомагає розвиватись професійно, виходити зі звичної бульбашки», – поділився кропивницький актор Олександр Ярошенко
Ольга Мудра – художниця Херсонського театру імені Миколи Куліша. У квітні 2022 року вона виїхала до Івано-Франківська, а щоб попрацювати над спільною виставою, приїхала на декілька днів у Кропивницький.
Вона продумала декорації: вони паперові, а зображення на них змінюватимуться за допомогою проєктору. Щоправда, проєктор поки що в театрі імені Кропивницького немає, та В’ячеслав Вандрашек запевнив, що скоро з’явиться.
«Так і задумали, щоб декорації не були громіздкими. Поставимо прем’єру у Кропивницькому, а коли звільнять лівобережжя – то і в Херсоні. А потім, думаю, і по всій Україні її показуватимемо, і по всьому світу: у Франції, Португалії, Німеччині», – пояснив В’ячеслав Вандрашек.
Директор театру корифеїв підкреслив, що саме ця вистава про Василя Стуса зараз актуальна як ніколи: вона показує, чому потрібно відрізати, вирвати з коренем все російське. Ольга Мудра погодилася з ним:
«Ті речі, які говорив Стус тоді, не почули – тому вони актуальні й зараз. Історія повторюється: це було до Стуса, це Росія зробила з ним, це Росія робить з нами зараз. А культура не може бути поза політикою, адже вона її частина», – пояснила пані Ольга.
Російський автомат біля скроні
«Першою спільною виставою наших театрів стане саме «Заборонений» не випадково. Адже вона дуже перегукується з тим, що ми переживали під час окупації в Херсоні», – пояснив В’ячеслав Вандрашек.
З рідного Херсону він виїхав 9 квітня 2022 року. Згадує, що довелося пройти дев’ять російських блокпостів – на одному з них російський солдат приставив автомат йому до скроні та погрожував розстріляти на очах дружини і дитини, які в цей час були в машині.
«Йому не сподобалося, що в авто затемнені вікна. Сам кволенький такий, брудний, на їхньому блокпості написано «заміновано» російською з трьома помилками, а він б’є себе в груди і кричить, що, бачте "русскій солдат". Та вдалося виїхати», – розповів директор театру.
Про власний досвід російської окупації та виїзд з неї херсонські актори розповіли у виставі «Лишитись (не) можна…», яку показували зокрема і в театрі імені Кропивницького. У ній, наприклад, свій досвід проходження російських блокпостів розповідають подружжя акторів Руслан Вишнивецький і Євгенія Кірсанова. Російські окупанти перевіряли телефони, і у Євгенії один з них знайшов фото з проукраїнського мітингу.
«Їм сказали, що все, прощайтеся, ведемо вас на розстріл. Вони справді домовлялися зі знайомими, з якими разом їхали, щоб ті їхніх дітей довезли до бабусі й дідуся. Жахіття, що їм довелося пережити. Тому автомат біля голови порівняно не таким страшним здається», – ділиться В’ячеслав Вандрашек.
Частина трупи Херсонського театру імені Куліша виїхала з окупації, дехто залишився і зараз продовжують працювати в укритті: театр знаходиться у центральній частині міста, яке хоч і звільнене українською армією, проте потерпає від постійних російських обстрілів. Декілька акторів виявилися колаборантами: і коли росіяни обстрілювали їхні рідні міста, вони для них гастролювали і співали. Серед них Ружена Рублєва, яка має звання Народної артистки України, та Євген Гамаюнов зі званням «Заслуженого артиста України».
«Вони розважали окупантів нашими ж виставами, вкрали у нас. В Україні вони і звання отримали, і гастролі у Франції, Румунії, і житло тому ж Гамаюнову у центрі Херсону держава виділила. А тепер гастролі у них хіба що в російській глибинці. На нас російські ракети летять, а вони в цей момент в Росії на концерті співали “Мы за ценой не постоим”. Я вважаю, що таких діячів потрібно вже позбавляти всіх звань», – розповіла Ольга Мудра.
Та більшість акторів театру імені Куліша евакуювалися з Херсону у різні міста України. Не втрачати зв’язок між собою їм допомагав спільний робочий чат. Завдяки цьому чату згодом і вдалося зібрати команду для спільної роботи над виставою «Заборонений».
«І коли наші війська звільнять лівобережжя, то ми поїдемо з цією виставою вже у Херсонський театр – такі наші плани», – сказав В'ячеслав Вандрашек і додав, що це не останній спільний проєкт театрів Херсону і Кропивницького.
Підставити плече театрам
Академічний театр імені Кропивницького вже підписав меморандуми про співпрацю з Херсонським театром імені Куліша та Миколаївським академічним драматичним театром.
«Інші театри приїжджатимуть у Кропивницький, і не лише на “Вересневі самоцвіти”, і кропивницькі актори гастролюватимуть. Так ми підставимо плече театрам, які довгий час перебували під окупацією, потерпають від російських обстрілів», – пояснює В’ячеслав Вандрашек.
І хоч вимушений переселенець з Херсону відносно нещодавно очолив театр імені Кропивницького, проте вже за півтора місяця глядачі купували квитки на перший проєкт, створений під його керівництвом – театралізований вечір єдності «Україна понад усе», який символічно відбувся 24 лютого 2023 року. Після цього дебюту в якості директора йому кропивницька майстриня подарувала картину із зображенням козака і символічним написом – «Україна понад усе». Ця картина зараз прикрашає кабінет директора театру.
На думку В’ячеслава Вандрашека, працювати у Кропивницького – доля: під час навчання в університеті на екзамені він витягнув білет із запитанням саме про театр корифеїв, який вивчив на відмінно. Тож коли отримав пропозицію працювати у Кропивницькому, погодився без роздумів.
Справді, до цього керівника для театру імені Кропивницького шукали понад два роки, а конкурс на посаду зривався двічі. Голова Кіровоградської обласної ради Сергій Шульга пояснив, що обидва конкурси на посаду зірвали через політику, тому кандидатуру на вакансію шукали не тільки в Кіровоградській області, а й по всій Україні. Пропозицію очолити театр отримав і головний режисер Херсонського театру імені Куліша Сергій Павлюк, проте він був не готовий заради адміністративної роботи відвести на другий план режисерську. Водночас він порекомендував свого співробітника В’ячеслава Вандрашека саме як досвідченого менеджера.
«Я спілкувався з директором херсонського театру Олександром Книгою. Він мудрий керівник і тоді ще розумів, що навіть після звільнення Херсону повноцінно відновити роботу театру швидко не вийде. Зрештою, домовилися, що він відпускає Вандрашека в Кропивницький», – прокоментував «Гречці» Сергій Шульга.
Голова облради підкреслив, що в резюме кандидата є три освіти, два дипломи з відзнакою і 18 років досвіду роботи на менеджерській посаді. В’ячеслава Вандрашека запросили на особисту зустріч, під час якої він озвучив своє бачення розвитку театру.
«Знаєте, що мене підкупило? Попри пережите, у нього горіли очі. Він українолюб, патріот і очолити театр корифеїв для нього це не просто кар‘єрний ріст – це в стократ більша відповідальність. Це велика повага до історичної, культурної спадщини», – поділився Сергій Шульга.
В’ячеслав Вандрашек у свою чергу зізнався, що по приїзду у Кропивницький був вражений красою будівлі театру, проте побачив і певні недоліки: на деякі вистави приходило зовсім мало глядачів, були недопрацювання в умовах роботи акторів, у технічній частині.
«Є недоліки, та потроху виправляємо. Мене приємно вразила якість вистав, хоч в театрі довгий час немає головного режисера. Є колоритні вистави-рекордсмени, як “Сорочинський ярмарок”: вони мають залишатися в репертуарі. Але мають бути і нові проєкти», – пояснив він.
Актор Олександр Ярошенко, який працює в театрі імені Кропивницького ще з 2009 року підкреслив, що директор театру повинен бути гарним менеджером та водночас розумітися на нюансах роботи театру.
«Останні років п’ять в нас менеджмент в театрі кульгав, а останній рік це взагалі біда була. А В’ячеслав Вандрашек має досвід, вміє правильно подати акторів, вистави, театр в цілому. І я бачу позитивні зрушення: попри повномасштабну війну збільшилися аншлаги. Театр ожив, працює, і робота набирає обертів», – пояснив кропивницький актор.
Справді, за цей час в Театрі корифеїв відбулося декілька прем’єр, серед яких казка «За щучим велінням» Марка Кропивницького та комедія «Ханума». І вже зараз багато планів: у травні трупа театру корифеїв показуватиме дві вистави у Миколаївському національному театрі, а в цей час кропивничани зможуть відвідати у рідному місті казку і виставу Миколаївського художнього театру. Вже у червні Миколаївський національний театр показуватиме вистави у Кропивницькому, відбудеться анонсована прем’єра «Забороненого».
«Ми ще гастролюватимемо у Черкасах, як і вони в нас. Потім залучимо Тернопіль, інші міста – і так покроково об’єднаємо театри всієї України. Планів багато», – запевнив В’ячеслав Вандрашек.
Автор: Ірина Требунських | Інформаційний портал Кіровоградщини - Гречка
Дата публікації: 21.04.2023